עומאש מדבר כדורגל פרק 21 – הכנה לפנאתינייקוס

 

ברוכים הבאים לפרק 21 בפודקאסט של עומאש מדבר כדורגל, פרק הכנה לפנאתינייקוס. לפני הפרק אני ממליץ לכם להאזין לפרק 14, היריבות בליגה האירופית שם סיכמתי בקצרה את כל היריבות. כמובן שאם אהבתם פרגנו בלייק והרשמה לערוץ, ניתן למצוא בכל הפלטפורמות המוכרות וגם ביוטיוב, זה יעזור לשכנע את אשתי לשמור על הילדים בזמן שאני מקליט ומכין את הפרקים...

אז שנתחיל?

מועדון הכדורגל פנאתינייקוס אתונה, הוקם בשנת 1908, כיום נחשבת לקבוצה הפעילה הוותיקה ביותר ביוון. זכתה ב-20 אליפויות ו-19 גביעים, 8 פעמים מתוך אלו ב"דאבל".

פנאתינייקוס מוערכת על פי טראנספרמרקט בשווי של 58.15 מיליון אירו והשנה הם השקיעו סכומים לא קטנים ברכש ובחיזוק כגון: טוני וילהנה מאספניול בכ-3 מיליון אירו, ויליאם אראו מפנרבחצ'ה ב 2.5 מיליון אירו, אריק פאלמר בראון נרכש מקבוצה בליגה השנייה בצרפת ב 1.5 מיליון אירו ומספר שחקנים בהעברה חופשית כגון: פיליפ דוריצ'יץ' מסמפדוריה, פיליפ מלדנוביץ' מלגיה ורשה ו-ZECA מFC קופנהגן שהוא היחידי מבין כל הנרכשים שאינו רשום לליגה האירופית.

בשנה שעברה הם סיימו במקום השני בהפרש 5 נקודות מ AEK אתונה, ומבין 5 המקומות הראשונים סיימו עם ההתקפה החמישית בטיבה אבל עם ההגנה הטובה ביותר בליגה. השנה נראה שההתקפה שלהם טובה מאוד כשלפי המחזור ה7 (המשחק ה6 של פאו) הם עם 16 שערים וכרגע ההתקפה השנייה בטיבה ביוון כאשר אולימפייקוס עומדת על 22 שערי זכות ו2 שערי חובה בלבד. ייצוב מרכז המגרש מורגש מאוד ונעבור למערכים.

משחקים לרוב במערך של 433 או 451, יש להם שני סוגי מערכים, אחד התקפי יותר עם ברנרד שמתפקד כמו שרי אצלנו מעל שני הקשרים ואז מנצ'יני ופלסיוס באגפים יחד עם ליאונידיס בחוד, והשני כאשר פלסיוס או מנצ'יני פותחים בספסל, וברנרד משחק באגף/לצד החלוץ ופרז, צ'רין ואראו תופסים את מרכז הקישר.

שנה שעברה הם שיחקו על מערך צפוף מאוד, במשחק הגנתי לרוב ולחץ שנע בין כל המגרש ללחץ בחצי שלהם. הבילד אפ שלהם איטי ומערך הלחץ הקשוח בא לידי ביטוי ברסט דיפנס שתמיד מנסה להחזיר שליטה בכדור. מה שבשנה שעברה נתן להם להיות ההגנה שספגה הכי פחות. השנה משחק הלחץ שלהם מעט השתנה כמו למשל:

נגד ויאריאל הם עלו עם ברנרד בקישור ועם חוד אפקטיבי מאוד למעברים עם פלסיוס, מנצ'יני וליאונידיס בחוד. נגד מכבי חיפה אני לא חושב שיפתחו אחרת. במערך כזה, שנחשב ליותר התקפי שלהם הם יפתו את מכבי חיפה להחזיק יותר בכדור, כמו שעשו לויאריאל ואז עקצו פעמיים. שם סיימה פאו עם 44% החזקה בכדור אבל עם 42 התקפות מתוכן 13 ניסיונות הבקעה לעומת 4 של ויאריאל. בכל התקפה של פנאתינייקוס יש הצטרפות מאוד מהירה של מגיני הקו שלרוב, לפחות ממה שראיתי הכנפיים נכנסים להאלף ספייס (החלק שבין מרכז המגרש לקו) והמגינים מגיעים לקו ופותחים אופציית מסירה. יש להם קרוסים שטוחים שבהם ראיתי שהם עושים את זה בליגה כשאחד השחקנים קופץ מעל הכדור ומאפשר לו לעבור לשחקן שמאחוריו.

שחקני המפתח במערך הם: ברנרד, מספר 10, ליאונידיס מספר 7 ופלאסיוס מספר 34. שלושתם הבקיעו יחד 8 שערי ליגה ובישלו 4 מתוך 16 שערי ליגה. מעבר לכך הם ספגו רק 5 שערים. ההגנה שלהם פחות גבוהה ממה שהכרנו נגד ראן ויאנג בויז. וגובהה נע בין 180 ל191.

יש להם מספר שחקנים פצועים בעמדות קריטיות כגון: אריק פאלמר בראון הבלם, בלם נוסף הורדור מאגנוסון, ג'אורג'יס וגיאנידיס המגן הימני, אייטור קנטאלפייאדרה כנף ימין ואנרדראז ספוראר החלוץ הסלובני שהבקיע את השער השני מול ויארייאל.

כושר נוכחי: פאו מגיעים אחרי 4 ניצחונות, הפסד ותיקו בששת משחקי הליגה האחרונים כאשר בארבעת משחקיה האחרונים עשתה ניצחון מול ויאריאל, הפסד לAEK אתונה 2-1, ניצחון 4-1 על אסראס טריפוליס ותיקו 2 מול פאוק.

איך כל זה מתקשר אלינו?

אז ככה, מכבי חיפה מגיעה אחרי תקופה פחות טובה עם ניצחון על הפועל ירושלים 2-1, הפסד לפ"ת 3-2, הפסד לראן בחוץ 3-0, תיקו 1 מול סכנין וניצחון 3-2 מול נתניה. בחמשת המשחקים הללו ספגנו בכל משחק ממוצע של 2 שערים במשחק והבקענו 1.6 ממוצע שערים למשחק.

כמובן שאם תרצו הרחבה של הניתוחים אחרי כל אחד מהמשחקים אתם מוזמנים להאזין לפרקים הרלוונטיים שעלו: מפרק 13 ואילך, לפני ואחרי המשחקים.

אם לשפוט לפי המשחק האחרון בו חזרנו קצת לבייסיק ולפשוט ולמערך 433, נצטרך אמצע חזק ויכולת גבוהה של חוליית ההגנה. יש הרבה חוסר תיאום שם, כמו שכבר דיברנו עליו, שחקנים שעוזבים שחקני יריב בתוך הרחבה, המעבר בין אישית לאזורית והמקטעים שבין השחקנים שגומרים אותנו הגנתית. חוסר תיאום בנייחים או הצבות לא נכונות ומחסור חמור בתרגילי נייחים. חלק גדול מהטעויות נובעות מאותם מערכים משתנים שדיי בלבלו את השחקנים, חלק מכך נובע מרוטציות לא נכונות לשחיקת הסגל הקיים ועוד.

איך אפשר לנצח את פנאתינייקוס?

לפי מה שאני ראיתי זה תלוי במערך של פאו. אם הם עולים עם ברנרד כקשר ולא כקיצוני ההגנה שלהם תהיה חשופה יותר, וכך על ידי הצבה מערך ראי של שואו כ-6 ועלי כ-8 ושרי זה יכול לתת את הקונטרה הנכונה כל עוד שואו הוא זה שיקח את ברנרד. הקיצוניים שלנו יהיו חייבים לעשות הגנה או לחילופין עלי שיגיע לחפות בכל אחד מהצדדים תלוי מהיכן הם יוצאים, כאשר קורנו ודניאל יפסיקו להגיע למרכז וישארו עם הקיצוני בקו ויתנו לעלי/שואו או אחד הבלמים שלא יקח את לאונידיס לצאת. במידה והמגינים שלנו ימשיכו לטייל ויכנסו ויתפתו להכנס למרכז וישאירו את האגף פנוי הקרוסים של פאו מסוכנים מאוד ולא רק בגלל התרגיל שהם עושים כאשר שחקן מדלג מעל הכדור ומשאיר אותו לבאים בתור.

בהתקפה יש לנו מספיק כלים טובים, כל עוד נשחק עם קיצוני טבעי או שוב הניסיון הזה להכניס את שוראנוב לעמדה הזו. אם נשחק עם דין בהתחשב ביכולת הנוכחית אני חושב שהתרומה שלו תהיה דווקא שלילית. פיירו הוא שחקן המפתח במערך הזה ובתמיכה של חלאילי, שאני סבור שיעלה כקיצוני ימני, היא אדירה.

הבלמים שלהם לא פיזיים כמו קמארה של יאנג בויז או אפילו לא כמו של עומארי של ראן, המערך ההגנתי שלהם שלהם עובד על צפיפות ועל קשרי האמצע. את השערים הם סופגים לרוב במתפרצות ובקרוסים שטוחים למרכז או מבעיטות מקצה הרחבה בהצטרפות מקו שני של שחקני היריבה.

אז כמה נקודות חשובות:

1.      להגיע בהמשכיות ולא בחגיגה אחרי הניצחון על נתניה. בכל זאת פיגרנו פעמיים ורדפנו אחרי המשחק. צריך להגיע מאוד אחראיים, בעיקר בחלק האחורי ולהמשיך את המחוייבות וההתנפלות על הכדור מרוב שלבי המשחק נגד נתניה.

2.      שריף כיוף חייב לבוא ביום הכי מפוקס שלו, אין למכבי חיפה את האפשרות שגם כיוף יאבד את הביטחון שלו.

3.      דניאל וקורנו, מקווה שעבדו איתם על הטעויות שקרו במשחק האחרון, ביציאות שלהם לכיוון המרכז ובכך השאירו את האגף חשוף. פאו עולים לא מעט עם שחקני ההגנה כמו שדיברנו ושחקני הכנף נכנסים יותר לאמצע.

4.      בלמים, אחד יהיה חייב לקחת את ליאונידיס והשני יהיה חייב לסייע בסגירות. אנחנו עדיין בהשפעות המערך המשתנה של דגו שגרם להרבה בלבול בחלק האחורי והמשחק הזה יהיה מבחן גדול לצמד הבלמים או לשלישיית בלמים בהתאם למערך.

 

בפן המנטאלי,

 

בפן המנטאלי זו תהיה שעת מבחן גדולה מאוד לדגו, שעם כל הלחץ שהיה עליו לאחרונה במשחקים הבאים לכל נפילה תהיה משמעות אדירה והוא יודע את זה. אם יגיע רגוע ויעלה בהרכב דומה לזה שעלה מול נתניה או שיבחר שוב לחזור להרכב שעלה מול ראן או מול סכנין. לדעתי אם יעלה בהרכב של שלושת העשיריות שלנו שרי, דיא ורפאלוב אנחנו נספוג תבוסה קשה שכן פאו בהרכב הצפוף והחזק שלה תנטרל את שלושתם ותהיה עדיפה עלינו בהגנה. דגו יצטרך לפשט את המערך ואת שיטת המשחק מזו שניסה להנחיל עד כה וזו משימה לא קלה אבל אפשרית. את איכות הסגל יש והוא יצטרך למצוא פתרונות ומהר לרוטציה ולהעניק מנוחה לחלק מהשחקנים שכבר מתחילים להראות ניצני עייפות.

 

כיוף, כיוף אחרי שספג שלושה שערים בשני משחקים, אחד באשמתו הישירה והשני 80% לדעתי. הוא יהיה חייב לשים את המשחקים האלה בעבר ולהיות מסוגל לפקד על ההגנה שלו, לכוון אותם, להעיר והכי חשוב לשלוט ברחבה. כדורי הגובה שלו טעונים שיפור אבל מעבר לטעויות האלה, שהם גם תוצר של חסך בכושר משחק, הוא מראה פוטנציאל לא רע, פשוט נכנס בתזמון לא הכי טוב מבחינתו לשער.

שואו, שואו היה מעורב בשני השערים שספגנו, כמו שהרחבתי בפרק 20, בשער הראשון איבד את זלאטנוביץ' בקרן ובשני ניסה לקחת כדור ראשון באמצע המגרש ולכשאיבד אותו צ'ירינו הצליח לפתח התקפה שבסופה הוא גם כבש אחרי טעויות של דניאל שעזב אותו ושל סק שראה אותו מולו ופספס הזדמנות להתערב. הוא חייב להבין שגם הוא כמו דגו על המוקד וכל טעות שלו תהיה הרסנית, בטח ובטח אחרי ששימיץ' איבד את האופק לעלות, כמו שזה נראה עכשיו לפחות. הוא חייב להיות הרבה יותר אחראי ופחות עם רצונות להראות מה הוא שווה, זה אולי יגיע בהמשך, אבל כרגע הוא חייב להתפקס ולא לנסות להיות ראשון לכדור אלא או להיות ראשון לכדור או לוותר ולחכות לשחקן. כל איבוד כדור שלו הוא קריטי בטח ובטח כאשר חוליית ההגנה לא נמצאת בתקופה טובה.

 

סק ושון, הם חייבים לעבוד על התיאום בניהם. לאפשר לכל אחד לנצל את החוזקות שלו ולחפות על החולשות של השני. סק חייב להפסיק לצאת לכדורים שהוא לא צריך לצאת אליהם, יותר לקחת את החלוץ שנגדו. שון לעומת זאת הוא כן זה שיצטרך לבצע את החיפויים. אחד מהם חייב לקחת פיקוד ולארגן ולסדר את כולם, לחלק הוראות ולפעמים לצעוק או לחזק את השחקנים. כמובן עד שכיוף ילמד לעשות את זה. ליאונידיס הוא משימה לא קלה והם יזדקקו לכל פיסת תיאום שתתאפשר.

 

קורנו, בשביל המשחק של קורנו אני ממש מקווה שיהיה לו סיוע של קיצוני ושלא נפתח בקו 3. עד לחזרה של חזיזה, הבסטי שלו, חייבים למצוא את הצימוד שהכי יסייע לו להיכנס למשחק, גם במחיר של ספסולו של דיא. הציוות עם שוראנוב היה לא רע ונראה שיכול לצאת משם דברים טובים. קשה לי להאמין שדגו במצב הלחץ המופעל עליו לא יעלה עם דיא ויתעדף את שוראנוב. בכל אופן, קורנו חייב להרגיע את העצבים והתסכול ולנסות לשחק חזק, פשוט ואפקטיבי כמו שהיה בשנה שעברה מול קבוצות הרבה יותר גדולות מאלו שאנחנו משחקים נגדן כעת, מבלי חלילה להוריד מאיכותן.

 

דניאל, גם לו הייתה תקופה פחות רגועה לאחרונה, עם דברים שעבר ועם התסכולים על המגרש. הוא שיחק מספר עונות באריס סלוניקי ולבטח מכיר טוב את פאו. נכון שהיא השתנתה קצת בשנה שעברה אבל את ליאונידיס הוא בטח מכיר וגם חלק לא מבוטל בקבוצה כמו את מנצ'יני שגם שיחק באריס. התפקיד שלו יהיה לא רק לעצור את מנצ'יני או פלסיוס, אלא גם לחזור להיות דניאל הוקינג, זה שלא נותן שיעברו אותו בקלות ולשים מאחוריו את כל הטעויות שעשה עד כה בכמה משחקים האחרונים. זה לא פשוט להתעלם מטעויות כאשר הוא יהיה בסיטואציה דומה אבל בתקופה הקרובה אנחנו חייבים את דניאל מפוקס יותר ומחוייב בדיוק כמו שהוא יודע להיות.

 

עלי, אולי אחד השחקנים הכי חשובים במערך. זה לא מעט לחץ להיות זה שצריך להחזיק את הכל שלא יתפרק, אבל ככה זה נראה במשחקים האחרונים. בזכות עלי חצי מההתקפות נגדנו נגדעות באמצע המגרש, היכולת שלו לראות את מהלך המשחק ולהכנס במקומות הנכונים היא אדירה ותהיה מאוד מאוד קריטית במשחק הזה. אם הוא יצליח להשאר רגוע כמו שהוא יודע, ולשחרר כדורים מהר לחלק ההתקפי אנחנו אולי אפילו נצליח לעקוץ פעם או פעמיים. אבל באמת שמעבר לזה אין מה לומר עליו, הוא פשוט נפלא.

 

שרי, שרי בכמה משחקים האחרונים מאוד לא רגוע, מאוד לא שקט ומקבל הרבה יותר מדי צהובים על עצבים ודברים שלא קשורים לכדורגל. אני כן מבין את הלחץ שמופעל גם עליו כקפטן להחזיק את הקבוצה שלפעמים נראה היה שלא באמת רוצה להיות במשחק הזה, כמו נגד ראן. או שמצפה מעצמה ליותר ולא מצליחה להתרומם. עיקר העצבים שלו מתחילים במשיכת זמן של קבוצות היריב בעיקר בישראל, שם זה נעשה אפילו לא בטוב טעם או כמו נגד סכנין ומכבי פתח תקווה אפילו מדקה 50+. השחקנים זקוקים לשרי המנהיג, זה שייתן להם בראש ורגע אחרי זה יסדר להם במסירת אמן הזדמנות מול השוער. ושרי צריך מהקבוצה מחויבות לכן היה לו טיפה קל יותר נגד נתניה, לפחות מהחלק הקדמי.

 

דיא, לא שיחק במשחק האחרון בכלל, אפילו לא נכנס אם זה היה נכון או לא, רק מנסה לחשוב מה עובר לדיא בראש. מבחינתו הוא הראיס של הקבוצה, המשתכר הראשי, אני בטוח שזה עושה לו נעים לאגו וכמו שכבר אמרתי בעבר, מפעיל עליו לחץ שהוא לא היה רגיל אליו. אם יעלה כנראה שיעלה באזור אגף שמאל ויהיה מעניין אם החיבור שלו עם קורנו יהיה טוב מבעבר שכן דיא תמיד נכנס למרכז ומשאיר את הקו לקורנו. זה יכול לעבוד אבל, דיא חייב להגיע מחוייב, חייב להפסיק לנסות לעשות פוזות כמו הרבונה נגד הפועל ירושלים (אחרי שחלאילי עשה את זה), או כמו הבעיטת שוויץ נגד סכנין, הוא חייב לשחק פשוט, מחוייב ולא בשביל דיא, אלא בשביל המועדון. אם ישחק רגוע ופשוט אין לי בכלל ספק שהתרומה שלו תהיה אדירה. רק שלא ינסה להתחרות בחלאילי, בעצמו, בשרי ולהתברבר עם ניסיונות מעצבנים שלעיתים נתפסים כמזלזלים על ידי הצופים והמאמן.

 

חלאילי, הולך לו מצויין בליגה המקומית ואלו הם הרגעים שהוא צריך לתפוס בשתי ידיים ולהתאבד עליהם כדי לבנות את השם שלו כשחקן לגיטימי באירופה. זה אומר אולי לנסות פחות לעקוף על מהירות ויותר דאבל פסים, זה אומר לנסות דברים פשוטים ולהעלות את הבגרות שלו במשחק. שוב, שלא יהיו טעויות, הוא שחקן סופר מפוקס ומקצוען ועושה דברים עם המון חוצפה חיובית ואני לא רואה אופציה שדגו לא פותח איתו וממשיך לתת לו את הקרדיט שהרוויח ביושר.

 

פיירו, אחרי התצוגה שלו מול נתניה כולנו עם ציפיות בשמיים. במשחק הזה הוא יתמודד מול צמד בלמים חזק, אבל לא משהו שלא ראה בעבר. שניים מהבלמים הטובים שלהם כנראה שלא ישחקו בגלל פציעות. עדיין הקפטן שלהם, בארט, שחקן הולנדי 184, וטין הקרואטי שגם הוא 185, כך שלא מדובר בבלמים סופר גבוהים אלא אם הורדור (191) או פאלמר (186) יהיו כשירים וכנראה שיפתחו לצד הקפטן, למרות שכרגע הם לא נראים בתמונת ההרכב. אז נחזור לפיירו, הוא חייב להמשיך לשחק עם הגב לשער ולמסור אחורה, לא לנסות לכבוש בכל מחיר אלא לפעמים לחפש את המסירה הקצרה, ראינו שמסירה ארוכה כמו שניסה לחלאילי פחות עובדת. ובכלל, צריכים להפעיל אותו באזור הרחבת 5 ואולי, אם קורנו ושרי יוכלו להפעיל אותו גם בגובה, נוכל להרוויח את היתרון שלו על פני שחקני ההגנה של פאו.

 

אנחנו לקראת משחק קשה מאוד, מול קבוצה סופר מאומנת התקפית וצפופה מאוד הגנתית. נראה אם יהיו שיפורים אחרי תצוגה הגנתית לא טובה מול נתניה. הכי חשוב, אבל באמת הכי חשוב ואני חושב שכל האוהדים תסכימו איתי, זה המחויבות. אנחנו רוצים לראות קבוצה מחויבת שמתנפלת על הכדור, קבוצה עם אופי שלא מפסיקה לשחק 90 דקות.

 

אז הכי בהצלחה, מחכים לראות אותך בחמישי, יאללה מכבי!!

 

 

 

אז אם אהבתם אשמח אם תשתפו לאוהדי מכבי חיפה נוספים, אם לא כתבו לי ביוטיוב או במייל וננסה לנהל דיון להצעות, הערות, מחשבות ואם תרצו אעסוק בפרק על משהו ספציפי בפן המנטלי/טקטי כתבו לי: omashmhfc@gmail.com

במקרה ואתם מכירים אוהדים עם לקויות שמיעה, אני מעלה את תוכן הדברים לבלוג על מנת לנסות ולהעניק מענה לכולם

 https://omashtalkfootball.blogspot.com/

כנסו והאזינו לפרק בפודקאסט

https://omashmhfc.podbean.com/

 אפל

 https://podcasts.apple.com/us/podcast/%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%90%D7%A9-%D7%9E%D7%93%D7%91%D7%A8-%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%92%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7/id1701311750

גוגל https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9mZWVkLnBvZGJlYW4uY29tL29tYXNobWhmYy9mZWVkLnhtbA?sa=X&ved=0CAIQ9sEGahcKEwjgjd7TxceAAxUAAAAAHQAAAAAQZw

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הכנה לרבע – קצת על כל קבוצה

עומאש מדבר כדורגל פרק 28 – מורידים חלודה

לקראת חלון ההעברות - שחקנים ששווה להסתכל עליהם